اولین فیلم تاریخ سینما-چشم انداز باغ روندهی

تعداد بازدید: 1,195

اولین فیلم تاریخ سینما-چشم انداز باغ روندهی

در این بخش از وبلاگ فیلم فالو به معرفی اولین تصویر متحرک واقعی (فیلم کوتاه-motion pictures) که در تاریخ سینما ثبت شده است می پردازیم. اما قبل از هر چیز نگاهی موردی به تلاش های افرادی که زمینه ساز ظهور سینما شدند خالی از لطف نیست.

  • در قرن شانزدهم لئوناردو داوینچی هنرمند ایتالیایی، مفهوم اتاق تاریک ( کامرا آبسکورا ) را طرح ریزی و تدوین کرد . اتاقک تاریک داوینچی ، بنیانی را پدید آورد که همه ی دوربین های عکاسی بر مبنای آن عمل کنند .
  • دلاپورتا  در میانه ی قرن شانزدهم نظریه ی اتاق تاریک داوینچی را به مرحله ی عملی نزدیک کرد و با آن وسیله ای ساخت که با آن دوستانش را سرگرم می کرد و نمایش های تفریحی کوتاه ترتیب می داد .
  • در قرن هفدهم، یک کشیش و دانشمند آلمانی به نام کرچر ، دستگاهی را با نام  فانوس خیال اختراع کرد . کرچر با استفاده از چند آیینه و نور شمع ، این دستگاه را ساخت و به وسیله آن ، تصاویری را روی دیوار منعکس می کرد . مدتی بعد، کرچر یک عدسی هم به دستگاه خود اضافه کرد تا بتواند تصویرهایی را که روی ورقه های شفاف نقاشی شده بودند به طور واضح روی دیوار نمایش بدهد .
  • در سال ۱۸۳۲ ژوزف پلاتو  دستگاه  ( فناکیس توسکوپ ) را ساخت، این وسیله شامل یک سلسله تصویر از مراحل مختلف یک حرکت ساده بود که آن ها را دایره وار در حاشیه ی صفحه مدور کشیده بودند . در لبه ی کارت هم یک سری شکاف دیده می شد که با حرکت صفحه ی نقاشی شده ، بیننده از درون شکاف ها ، تصاویر را متحرک احساس می کرد .
  • در سال ۱۸۳۴،  ویلیام هورنر دستگاه ( زوتروپ ) را ساخت که شبیه به فناکیس توسکوپ بود .
  • در سال ۱۸۷۳، عکاسی بنام مای بریچ توانست از حرکت های انسان و حیوان، تصویرهای مرحله به مرحله ضبط کند که تلاشی بود برای رسیدن به تصاویر متحرک.
  • در سال 1888 لویی لو پرنس موفق به ثبت اولین فیلم تاریخ سینما شد.

 

“چشم‌انداز باغ روندهی” فیلمی کوتاه و صامت است که لویی لو پرنس آن را کارگردانی  کرده و عنوان اولین فیلم تاریخ سینما را به خود اختصاص داده است.
این فیلم محصول سال ۱۸۸۸ میلادی است. چشم‌انداز باغ روندهی در ۱۲ فریم در ثانیه ضبط شده است و زمانش ۲/۱۱ ثانیه است. این فیلم نخستین ویدئو بازمانده در دنیا است. نام این فیلم در رکوردهای جهانی گینس ثبت شده است.

  • بعد از آن در سال 1888،  ادیسون دستگاه ضبط صدا ( فونوگراف ) را اختراع  می کند که پس از آن به فکر اختراع  وسیله ای برای ضبط تصویر می افتد.
  • در سال ۱۸۸۹ ادیسون دوربینی بنام ( کینه توگراف ) ساخت که در آن از حلقه های فیلم ( سلولوئید شفاف ) با  امولیسیون دندانه دار استفاده می شد .
  • در سال ۱۸۹۱ ادیسون دستگاه  ( کینه توسکوپ ) را با فیلم های یک دقیقه ای جهت نمایش تنها برای یک نفر ساخت که موضوع این فیلم ها بسیار ساده بود مانند نمایش رقصندگان ، حیوانات ، مشت زن ها و …
  • قبل از این که ادیسون بتواند سیستم خود را تکمیل کند، در ۲۸ دسامبر سال  1895، برادران لومیر توانستند در پاریس تصاویر متحرک را روی پرده برای عموم به نمایش بگذارند . برادران لومیر که عکاس و سازنده ی لوازم عکاسی بودند در اوایل سال ۱۸۹۵یک دستگاه دوربین پرژکتور قابل حمل ساختند و آن را ( سینما توگراف ) نامیدند . نخستین فیلم های برادران لومیر  فیلم هایی بودند که امروزه آن ها را  ( مستند )  می نامند.

جستارهای وابسته: