فیلمنامه کوتاه

تعداد بازدید: 636

فیلمنامه کوتاه: نکات و فواید نوشتن برای نویسنده

در این مقاله به بررسی کتاب “چرا فیلمنامه کوتاه می نویسیم؟” اثر پاتریک نش و ترجمه مریم باقری از مجله فیلم نگار می پردازیم. دوستانی که واقعا نمی دانند چرا باید فیلمنامه کوتاه بنویسند و فیلمنامه کوتاه چه مزیت هایی دارد حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشند.

همانطور که می دانید، این کارگردان و بازیگران هستند که در یک فیلم کوتاه به چشم می آیند و بیشترین توجه را به خود جلب می کنند. بنابراین برای نویسنده فیلمنامه کوتاه چه فایده ای دارد و چه انگیزه ای باعث می شود فیلمنامه کوتاه بنویسد؟ در اینجا به چند دلیل خوب اشاره می کنیم:

  • مهارت های قابل انتقال:

    تمام مهارت هایی که برای نوشتن فیلمنامه کوتاه می آموزید و استفاده می کنید، در نوشتن فیلمنامه های بلند داستانی یا درام های تلوزیونی هم به کارتان خواهند آمد و به دردتان می خورند. نوشتن فیلمنامه کوتاه به شما می آموزد که چگونه از طریق تصاویر قدرتمند، پیام خود را منتقل کنید و از کلمات کمتری برای رساندن آن پیام استفاده کنید. قوانینی که شما هنگام نوشتن فیلمنامه کوتاه می آموزید، بعدها در روند کاری تان بسیار مفید و با ارزش واقع خواهند شد.

  • آموزش:

    نوشتن فیلمنامه کوتاه به شما این فرصت را می دهد که مهارت های نوشتاری خود را گسترش دهید و در برخی موارد تصحیح کنید و تکنیک های فیلمنامه نویسی را از بر شوید و این امکان را نیز می دهد که نتیجه فیلمنامه خود را خیلی سریع روی صفحه نمایش ببینید.

  • رشد:

    به عنوان تازه کار این شانس را خواهید داشت که اشتباه کنید و از اشتباهات خود بیاموزید و در محیطی که فشار کمتری را بابت اشتباهات خود متحمل می شوید(یکیش همین تالار خودمون)،رشد کنید….

  • تجربه:

    نوشتن فیلمنامه کوتاه به شما کمک می کند که بتوانید تجربیات زیادی را در زمینه نوشتن اندوخته کنید، مخصوصا وقتی که در طیف وسیعی از ژانرها با طول های مختلف می توانید بنویسید. موضوعات اصلی در کارهای کوتاه از تنوع بیشتری نسبت به فیلمنامه های بلند برخوردارند. در نوشتن کار کوتاه ریسک بیشتری را می توان پذیرفت و کارهای خلاقانه ای می توان انجام داد که در فیلم های سینمایی و تلوزیونی غیر معمول است. شما با نوشتن فیلمنامه کوتاه می توانید عضلات نوشتاری خود را  تقویت کنید و به دنبال فیلمنامه های غیرمعمول و ارائه آنها به روش های جدید و تخیلی باشید.

  • آزمایش کردن ایده ها:

    فیلمنامه کوتاه می تواند بعنوان آزمایش ایده، مفهوم و شخصیت برای پروژه های بلندتر بکار رود. برای مثال، فیلم داستانی-موزییکال بسیار موفق دیمین شزل به نام شلاق محصول 2014 از فیلم کوتاه 15 دقیقه ای او با همین نام محصول 2013 درآمد. این فیلم بلند 110 دقیقه ای توانست اسکار بهترین فیلم را به خود اختصاص دهد. جهت بررسی و دانلود این فیلم کوتاه، به صفحه فیلم های کوتاه دیمین شزل مراجعه نمایید. نویسنده همیشه باید در مورد امکاناتی که فیلمنامه اش می تواند داشته باشد حواسش جمع باشد، چرا که نوشته او می تواند قابلیت تبدیل به فیلم بلند را نیز داشته باشد.

  • جوایز و اعتبار:

    نوشتن فیلمنامه کوتاه این امکان را به شما می دهد که در رقابت های فیلمنامه نویسی کوتاه شرکت کنید و جایزه بگیرید و این امکان را به شما می دهد که کار خود را با فیلمنامه های دیگری که نوشته شده مقایسه کنید. بردن جوایز اصلی در جشنواره ها سبب می شود شما را بهتر بشناسند و به شما در مقام نویسنده اعتبار می بخشد. همچنین موجب می شود توانایی و استعداد شما ثابت شود و در نتیجه از طرف تهیه کنندگان مورد توجه بیشتری قرار بگیرید. بردن جوایز معتبر می تواند نقطه شروع خوبی برای کار شما باشد.

  • نمونه کار:

    نوشتن فیلمنامه های کوتاه به شما کمک می کند که مجموعه ای از نمونه کارهای خود داشته باشید که نشانگر توانایی های شما در نوشتن فیلمنامه در ژانر ها، روش ها و اندازه های متفاوت است. همچنین این امکان را می دهد زمانی که بسراغ دفاتر فیلمسازی می روید، بتوانید نمونه کارهای خود را با آنها نشان دهید. این نمونه کار نشان می دهد که شما توانایی نوشتن دارید. داشتن نمونه کار های متعدد به شما کمک می کند که به تدریج نگاه خود را پیدا کنید.

  • موفقیت:

    تمام کردن یک فیلمنامه کوتاه حسی از موفقیت را به نویسنده میدهد. شما در واقع فیلمنامه ای را تمام کرده اید که درست از کار در آمده است. تمام کردن یک فیلمنامه 15 دقیقه ای آسانتر از یک فیلمنامه 90 دقیقه ای است. رقابت های فیلمنامه نویسی باعث می شود شما نسبت به توانایی های خود اعتماد بیشتری پیدا کنید. اعتماد به نفس به شما انگیزه می دهد و موفقیت های دیگر را در بر خواهد داشت. بسیاری از نویسندگان تازه کاری که از ابتدا شروع به نوشتن فیلمنامه بلند داستانی می کنند، از وسط کار آن را رها می کنند، چرا که نوشتن فیلمامه بلند کوشش بیشتری را می طلبد که نویسنده تازه کار را خسته می کند. به پایان رساندن یک فیلمنامه خوب ثابت می کند که شما می توانید این کار را انجام دهید و از پس آن بر می آیید و در نتیجه حسی از کمال را در شما بر می انگیزد و شانس شما را در نوشتن و پایان بردن فیلمنامه بلند نیز افزایش می دهد.

خب می توانید ببینید که دلایل زیادی برای نوشتن فیلمنامه کوتاه وجود دارد. حالا سوال اینجاست که ساختار کلی فیلمنامه چگونه است؟ برای آگاهی از این موضوع به صفحه آموزش فیلمنامه نویسی مراجعه کنید.

مطالب پیشنهادی: