واژگان فیلمنامه

تعداد بازدید: 63

واژگان رایج در فیلمنامه نویسی 

در این بخش از وبلاگ فیلم فالو به بررسی اصطلاحات رایج در فیلمنامه نویسی می پردازیم. در ادامه این واژگان سینمایی که شاید بارها به گوشتان خورده باشند ولی برایتان نامفهوم بوده، به طور کامل شرح داده شده اند.

واژگان فیلمنامه

  • ايده (Idea) همان جرقه اي است كه ناگهان در ذهن نويسنده زده مي شود و احساس مي كند ماده ي خام لازم براي يك فيلمنامه را يافته است. شايد مرموزترين و فرارترين مفهوم در نويسندگي همين ايده ي اوليه باشد چون فقط براي خود نويسنده معنا دارد و معمولا توصيه مي شود از تعريف كردن آن براي ديگران پرهيز شود به اين دليل كه ريشه در مجموع خاطرات، تجربيات، عواطف و ناخودآگاه شخص نويسنده دارد.
  • دوخطي يا لاگ لاين (Logline) يعني بيان لب داستان در يك يا دو جمله ي كوتاه. اساتيد فيلمنامه الگوهاي متفاوتي براي لاگ لاين ارائه داده اند اما بهترين لاگ لاين ها حاوي عنصر كنايه يا آيروني (امر غير منتظره) هستند و بسياري از اوقات با عبارت ” چه خواهد شد اگر…” شروع مي شوند. مثلا چه خواهد شد اگر آينده ي يك خانواده ي گرفتار، در گرو موفقيت دخترشان در مسابقه ي ملكه ي زيبايي كودكان باشد (ميس سانشاين كوچولو).
  • كانسپت (Concept) يا مفهوم در واقع مترادف با لاگ لاين يا دوخطي به كار مي رود. به عبارت ديگر، دو خطي را معمولا به دو دسته ي پرمايه (high concept) و كم مايه low concept) يا (soft concept تقسيم مي كنند. دو خطي پرمايه، يعني لاگ لايني كه به يك فيلم بزرگ و پرمخاطب تبديل خواهد شد و در واقع در سينماي جريان اصلي، تهيه كنندگان عموما به دنبال قصه هاي پرمايه هستند.

بر خلاف ايده كه گفته مي شود آن را با كسي مطرح نكنيد، از تعريف كردن دوخطي يا كانسپت براي ديگران هيچ ترسي نداشته باشيد چون اگر داستان لاگ لاين جذابي نداشته باشد، بعيد است به فيلمنامه ي خوبي تبديل شود. نوشتن دو خطي جذاب يكي از مهم ترين توانايي هاي فيلمنامه نويسي است و نقش موثري در جلب نظر تهيه كنندگان دارد.

  • پيش فرض (Premise) شكل كامل تر لاگ لاين است و عناصر مهم داستان مثل شخصيت، حادثه ي محرك، نيروي مخالف، كنش اصلي و پايان داستان را در خود دارد. براي نوشتن پيش فرض هم الگوهاي مختلفي وجود دارد اما معمولا در سه جمله نوشته مي شود. مثلا به پيش فرض فيلم انجمن شاعران مرده توجه كنيد:

متن زیر حاوی اسپویل فیلم انجمن شاعران مرده میباشد.

پروفسور كيتينگ شاگردانش را ترغيب مي كند با روياهاي خود زندگي كنند و آنها انجمن شعر درست مي كنند. يكي از پسرها به نام نيل از خواست پدر سرپيچي مي كند و به بازيگري روي مي آورد و وقتي به مدرسه ي نظام فرستاده مي شود، خودكشي مي كند و به همين دليل پروفسور كيتينگ اخراج مي شود. در پايان پسرها روي ميزهاي خود مي ايستند و به معلم شان كه در حال ترك مدرسه است اداي احترام مي كنند.

برگرفته از:

#کتاب فرهنگ واژگان سینمایی

منبع: فیلم فالو

مطالب پیشنهادی: