تعداد بازدید: 689

پس از تولید: Post-production

در این قسمت از آموزش فیلم سازی به مرحله پسا تولید فیلم می پردازیم. بعد از پایان فیلمبرداری پروژه، کار تدوینگر، صداگذار، سازنده موسیقی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری و … که وظیفه نهایی و پس تولید را بر عهده دارند آغاز می شود.

در این مرحله کارگردان نیاز به تخصص در نرم افزار ها و سخت افزار ها تدوین و صداگذاری ندارد ولی بهتر است با این برنامه ها آشنایی داشته و یا اطاعاتی پایه داشته باشد. از برنامه های تدوین میتوان به EDIUS  و Premier Pro و نرم افزار صداگذاری و اصلاح صدا Adobe Audition  اشاره کرد.

زمانی مرحله پس از تولید شروع می شود که کار تولید (مراحل ساخت فیلم) به پایان رسیده باشد.  راش های ضبط شده به همراه برگه نماهای مورد تایید کارگردان به تدوین گر و صداگذار تحویل می شود. فیلم در این زمان  وارد مراحل تدوین می شود که جلوه‌های ویژه، موسیقی و اصلاحات رنگ‌ها روی آن اعمال می شود. در اینجاست که تدوین گر وارد می شود. تدوین گر را کارگردان دوم میدانند، چراکه به راستی می تواند باعث تغییراتی بنیادی در فیلم شود. پس در زمان تدوین بهتر است، از نظر فکری به تدوینگر خود نزدیک باشید.

تدوین
محیط نرم افزار پریمیر

تدوینگر طی سه مرحله عمل تدوین را انجام می دهد.

  • تدوین اولیه یا راش کات: فیلمبرداری پلان ها هیچگاه بر اساس ترتیب فیلمنامه صورت نمی گیرد. ممکن است  سکانس آخر یک فیلم اولین سکانسی باشد که فیلمبرداری می شود.  در این مرحله تدوین گر بر اساس برگه های گزارش صحنه که توسط منشی صحنه نوشته میشود پلان ها را به ترتیب دکوپاژ کارگردان ردیف می کند.  البته هر پلان خود دارای شناسنامه ای است که در ابتدای آن روی کلاکت دیده می شود  که در این مرحله هیچ اعلانی حذف نمی شود.
  • راف کات: در این مرحله بهترین برداشت هر پلان از بین برداشت‌های متعدد پلان ها انتخاب می شود.
  • فاین کات یا تدوین نهایی: در این مرحله کارگردان تصمیم نهایی خود را درباره. برش یا کات ها می گیرد. به عبارتی مدت زمان هر پلان و ریتم فیلم تعیین می شود.

نظر برای “پس از تولید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *