تعداد بازدید: 1,000

نکاتی در مورد فیلمنامه نویسی

در این بخش از سری آموزش های فیلمسازی به بررسی ساختار فیلمنامه می پردازیم. اصولا ویژگی های زیر باید در فیلمنامه رعایت شود.

نامگذاری فیلم/فیلمنامه:

یکی از موارد مهمی که می تواند مخاطب را برای دیدن فیلم ترغیب کند نام فیلم است. نام و نشان یک فیلم، هویت یک فیلم است و این نام است که در مخاطب این انگیزه را بوجود می آورد که با کنجکاوی ، پیگیر یک فیلم شده و به تماشای آن بنشیند. نام و نشان برای یک فیلم، می تواند در بر گرفته از محتوای آن اثر هنری باشد و تماشاچی با شنیدن نام آن، با مضمون آن آشنا شده و او را مشتاق به دیدن آن نماید. به عنوان پیشنهاد برای نامگذاری فیلم/فیلمنامه می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

  • نام فیلم یا فیلمنامه را بر اساس داستان انتخاب کنیم
  • نام شخصیت اصلی و محوری را روی فیلم بگذاریم
  • موضوع فیلم را جزء نام فیلم قرار دهیم
  • یک نام شاعرانه برایش انتخاب کنیم
  • نام شی مطرح در فیلم را انتخاب کنیم

جویندگان طلا، مردی که زیاد می دانست، شمال از شمال غربی، خیابان آرام، سفر به ماه، ده فرمان، توت فرنگی های وحشی، گاندی، محمد رسول الله، مسیح، هامون، طناب و… نمونه اسامی هستند که برای فیلم انتخاب شده اند. بعضی ها یک پیش آگاهی به مخاطب ارائه داده اند (مردی که زیاد می دانست) و بعضی ها یک کلمه ای است، مانند طناب اثر معروف آلفرد هیچکاک که مخاطب تا فیلم را نبیند به مضمون فیلم پی نخواهد برد.

متن فیلمنامه

هنگام نوشتن فیلمنامه باید به موارد زیر توجه کرد:

  • ایرادات نگارشی: اگه ایرادات نگارشی در فیلمنامه زیاد باشد باعث گنگ شدن کارگردان یا فیلمساز میشود.
  • فیلمنامه ها را بر اساس زندگی نامه خودتان ننویسید، ممکن است مخاطب شما خسته و کسل شود.
  • رمان گونه ننویسید: فیلمنامه یک متن تصویری است پس با رمان و داستان فرق میکند.
  • فیلمنامه دارای شخصیت محوری باشد.

مطلب پیشنهادی:

انواع ساختار فیلمنامه

  • ساختار خطی: در این ساختار، داستان از نقطه اي شروع می شود و روال طبیعی زمانی خود را طی می کند و به انتها می رسد.
  • ساختار مدور: در این ساختار، داستان از نقطه اي شروع می شود و مانند بومرنگ، پس از طی چند مرحله دوباره به همان نقطه اي که در ابتدا نشان داده شده بود، باز می گردد. مانند فیلم سانست بولوار
  • ساختار منقطع: در این ساختار، زمان جدا و مجزا ارائه می شود و هر بخش نکته به خصوصی از داستان را ارائه می دهد.
  • ساختار مارپیچ: در این ساختار ما شاهد حرکت مارپیچی زمان هستیم. داستان از وسط آن شروع می شود و به طرف عقب و ابتدا (یعنی به گذشته) حرکت می کند و سپس دوباره به طرف جلو به پیش می رود و ما دوباره قسمت میانی داستان که یک بار در ابتداي فیلم نشان داده شده بود را می بینیم و سپس فیلم تا انتها به پیش می رود.
  • ساختار دو وجهی یا چند وجهی: در این ساختار، حادثه هاي واقعی یا وقایعی که می توانستند جایگزین آنها بشوند، درهم می آمیزند. بطور مثال دیدگاههاي چند فرد درمورد یک واقعیت و یا نقطه نظر یک فرد که در حال خواب دیدن(واقعیت خیالی) است، به موازات حادثه هاي اتفاق افتاده واقعی تصویر می شوند.
  • ساختار شکسته: این ساختار مانند یک « پازل» از قسمتهاي مختلف تشکیل شده است. در فیلم پالپ فیکشن (براساس فیلمنامه اي از کوئنتین تارانتینو) از ساختار شکسته براي بیان یک داستان امروزي از زندگی شهري استفاده شده است.

اگر علاقمند به نوشتن فیلمنامه به صورت حرفه ای هستید می توانید به مطلب آموزش فیلمنامه نویسی مراجعه کنید. ویدیوی زیر بخشی از این آموزش را نشان می دهد.

 

همانطور که در این ویدیو هم اشاره می شود، هر فیلمنامه دارای فرمتی خاص است. فایل فرمت فیلمنامه نویسی را دریافت کنید و با فرمت کلی فیلمنامه آشنا شوید. در پایان اگر موفق به خلق یک فیلمنامه منحصر به فرد شدید می توانید به دفاتر تهیه کنندگان سینمایی مراجعه کرده و در صورت جلب رضایت تهیه کننده و سرمایه گذار، با آنها قرارداد ببندید و فیلمنامه خود را به فروش برسانید. می توانید فایل نمونه قرارداد فروش فیلمنامه را دریافت کرده و اطلاعاتی را در این زمینه کسب کنید.

جستارهای وابسته:

3 نظر برای “ساختار و نکات فیلمنامه نویسی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *