apply Cinema

تعداد بازدید: 1,118

تحصیل در رشته سینما در خارج از کشور

رشته ی هنر و به خصوص سینما یکی از رشته های جذاب و پر طرفدار در نقاط مختلف جهان است. به طوری که هر ساله تعدا زیادی از این متقاضیان برای ادامه تحصیل، دانشگاهای خارجی و بین المللی را بنابر امکانات و قدمت کاری انها هدف خود قرار می دهند. دانشجویانی که خود در مقاطع قبلی خود در رشته هنر تحصیل کرده اند به راحتی می توانند برای ادامه تحصیل خود اپلای را در پیش گیرند.

حال دانشجویانی که رشته ای غیر مرتبط خوانده اند چطور؟ آیا می توانند برای ادامه تحصیل خود اقدام کنند؟ همانطور که میدانیم دانشجوهای سایر رشته ها مانند رشته های علوم پایه، فنی و علوم انسانی به دلیل جذابیت هنر هفتم، علاقمند به تغییر رشته و ادامه دادن تحصیلات در رشته مطالعات سینما، علوم ارتباطات، تئاتر، و غیره در کشورهای دیگر هستند. صرف داشتن علاقه برای ادامه تحصیل در این رشته کفایت نمی کند و داشتن تحصیلات مرتبط یا پیش زمینه و دانش هنری و کاری مرتبط با سینما و فیلمسازی برای ادامه تحصیل در این رشته بسیار حائز اهمیت است.

با این حال معیار پذیرش دانشجویان در رشته سینما از کشور به کشوری دیگر و از دانشگاهی به دانشگاه دیگه متفاوت است اما غالبا معیار اصلی پذیرش داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و یا داشتن سابقه کار مرتبط در سینما، تلویزیون و فیلمسازی است. بنابراین برای متقاضیانی که رشته ای مرتبط دارند، داشتن معدل مناسب و توصیه نامه های خوب از اساتید و رزومه تحصیلی و کاری مرتبط و قوی ضروری است. ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی در سینما متنوع است و به دو بخش مطالعاتی – تحقیقاتی (نظری) و فیلمسازی (عملی) تقسیم بندی می شوند.

بخش مطالعاتی تحقیقاتی

بخش مطالعاتی – تحقیقاتی شامل تاریخ، نظریه ها، علوم ارتباطات، نقد و تحلیل و . . . سینما رو شامل می شود که معمولا به صورت نظری می باشد و فارغ التحصیلی بر اساس ارائه پروپوزال و پایان نامه صورت می گیرد.

بخش فیلمسازی

بخش فیلمسازی هم گستردگی زیادی دارد و بیشتر به جنبه های عملی و کاربردی می پردازد. از جمله رشته هایی که در این بخش می توان اشاره کرد عبارتند از تهیه کنندگی، مدیریت تولید، فیلمنامه نویسی، طراحی تولید، کارگردانی، مستند سازی، برنامه سازی تلویزیونی، طراحی صحنه، جلوه های ویژه و انیمیشن. علاوه بر این در برخی از دانشگاه ها مجموعه کلی از این عناوین را تحت عنوان Filmmaking معرفی می کنند.

نخستین سوالی که برای هر یک از افرادی که قصد ادامه تحصیل سینما در خارج از کشور را دارند این است که آیا با داشتن مدارک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد غیر مرتبط می شود رشته سینما را انتخاب کرد یا خیر؟ محکم ترین پاسخی که می تواند به این سوال داد این است که این کار با تقویت کردن رزمه خود و با تمرکز و گذاشتن زمان کافی امکان پذیر می باشد.

بورسیه تحصیلی برای رشته سینما

سوال بعدی که برای اکثر متقاضیان مهم می باشد این است که آیا اخذ بورسیه تحصیلی در این رشته یا رشته های مرتبط امکان پذیر هست. بالطبع برای رشته سینما همانند بسیاری از رشته های دیگر بورسیه های تحصیلی وجود دارد به عنوان نمونه چندین نوع از ین بورسیه ها را در ادامه معرفی می کنیم:

بورسیه کارشناسی ارشد دانشگاه وست مینیستر انگلستان برای سینما به صورت فول فاند که شامل شهریه، هزینه زندگی و اسکان و بلیط های رفت و برگشت می باشد.

  • بورسیه کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تاسمانیای استرالیا به ارزش 27596 دلار
  • فلوشیپ تحصیلی مرکز اتریش Künstlerhaus Büchsenhausen به ارزش 3200 یورو
  • بورسیه کارشناسی ارشد دانشگاه ابردین اسکاتلند به ارزش پوشش کامل شهریه تحصیلی
  • فلوشیپ های پسادکتری دانشگاه رایرسون کانادا به ارزش 12000 دلار کانادا
  • فلوشیپ های تحقیقاتی پسادکتری دانشگاه نیویورک ابوظبی امارات در رشته های تاریخ هنر، سینما، موسیقی و تئاتر به صورت فول فاند
  • بورسیه کارشناسی ارشد DAA آلمان در رشته های هنر، طراحی و فیلم سازی به ارزش 850 یورو ماهانه و کمک هزینه های سفرو بیمه درمانی
  • بورسیه وزارت امور خارجه ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد به ارزش 880 یورو ماهانه

معیارهای لازم برای انتخاب رشته سینما

بطور خلاصه اولین اقدام لازم این است که دقیقا بدانید که چه هدفی دارید:

  1. علاقه شما صرفا به فیلم سازی و کارگردانی است؟
  2. آیا علاقه به فیلم نامه نویسی دارید؟
  3. آیا علاقه شما به نقد فیلم و تئوری مربوط به آن است؟
  4. آیا تئوری های بین رشته ای و لینک فیلم به ادبیات، رسانه، هنرهای بصری و غیره برای شما مهم است؟
  5. از نظر علاقه به چه سبک فیلم هایی علاقه دارید؟
  6. آیا به تاثیر سینما از بعد یه رسانه بر ذهن مردم علاقه دارید؟ یعنی به مقوله های “تصویر و ذهن” از لحاظ “فیلم، فلسفه و علوم شناختی” علاقمند هستید؟

عوامل مهم در انتخاب رشته

پیدا کردن پاسخ این سوالات می تونه تا حد زیادی براتون روشنگر باشه که سرچ های بعدیتون رو محدودتر کنید. در ادامه عامل هایی که می تواند در انتخاب رشته کمک کننده باشد را توضیح خواهیم داد.

  • سبک مورد علاقه

در ابتدا سبک مورد علاقه سینما و صنعت فیلمسازی یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب کشور مورد نظر برای ادامه تحصیل در این رشته می باشد. به این ترتیب برای متقاضیانی که علاقمند به صنعت سینمایی هالیوود هستند این آموزش مرتبط با این صنعت رو نمی توان در خارج از آمریکا بطور مثال در اروپا تصور کرد.

از این رو علاقه مندان به سینمای اروپا که خود متشکل از سبک های سینمایی متفاوتی نیز نظیر سینمای بلوک شرق، سینما فرانسه، سینمای اسپانیا، ایتالیا و . . . می باشد و سینمای آسیا مانند هند، خاورمیانه، آسیای دور و سایر ملل مانند آفریقا ، آمریکای لاتین و . . .  باید بتوانند در ابتدا علاقه خود را به هریک از این سبک ها مشخص کنند.  در صورت مشخص شدن سبک مورد علاقه، انگاه می توان جستجو برای انتخاب دانشگاه های یک کشور خاص آغاز شود. با این حال در دانشگاه های مرجع و معتبر همواره مطالعات اختصاصی سینمای ملل وجود دارد.

  • علاقه به تحقیقات و نقد و تحلیل یا ساخت و تولید

گام بعدی در تعیین رشته سینمایی، علاقه به تحقیقات، نقد و تحلیل یا علاقه به ساخت و تولید فیلم است. اگر از قدرت تجزیه و تحلیل بالایی برخوردار هستید و تمایل دارید تا در زمینه خاصی از نظریه ها و ویژگی های علمی سینما به تحصیل بپزدازید قطعا باید به دنبال رشته هایی با عنوان Studies در سینما برید. ولی اگر از سابقه کار عملی در فیلمسازی برخوردار هستید و قصد دارید تا به صورت اکادمیک این موضوع رو دنبال کنید پس رشته های Practical یا همان کاربردی مناسب می باشد.

  • انتخاب دانشگاه با رنکینگ مناسب

گام بعدی که باید به آن توجه کرد این است که دانشگاه بر اساس رنکینگ مناسب انتخاب شود تا برای جذب در بازار کار و یا ادامه تحصیل بتواند تاثیر خود را بگذارد. بسیاری از مراکز آموزشی، نظیر دانشگاه های دولتی و خصوصی، کالج ها، آکادمی های هنری، مدارس عالی، کارگاه ها و مراکز خصوصی هنری رشته های سینمایی را در مقطع فوق دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می دهند. اما توصیه می شود که حتی الامکان مدارک آکادمیک را از مراکز دانشگاهی، کالج ها و آکادمی های معتبر هنری کسب گردد.

  • دریافت کمک هزینه تحصیلی

همانطور که در مقدمه هم بیان کردیم دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی دغدغه بسیاری از دانشجوها می باشد. علی رغم این که بورسیه های تمنوعی وجود دارد رشته های هنر و علوم انسانی به علت کاربردهای پین تری در صنعت در مقایسه با رشته های فنی و علوم پایه معمولا از حامی های مالی صنعتی کمی برخوردار است از این رو شانس گرفتن فاند در رشته های هنری به خصوص سینما و رشته های عملی آن به مراتب از سایر رشته ها پایین تر است.

اما این نکته مهم است که این موضوع در هر کشور و هر دانشگاهی متفاوت است و شانس گرفتن بورسیه تحصیلی در رشته های مطالعاتی بخصوص در مقطع دکتری برای رشته سینما به خصوص در دانشگاه های آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلیس بالاتر می باشد. همچنین کشور های رایگان مانند نروژ هم می تواند گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل سینما و هنر باشد.

تفاوت زمان دوره های تحصیلی در کشورها

مدت زمان تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در کشورهای مختلف متفاوت می باشد. به عنوان نمونه کارشناسی ارشد فیلمسازی در بعضی از دانشگاه های انگلیس یکساله می باشد و این در حالی است که در بیشتر دانشگاه های آمریکا 3 ساله و به صورت MFA (Master of Fine Arts) در نظر گرفته می شود.

بدین معنی که این رشته ها مقطع بالاتر ندارند و اگر داوطلبی قصد داشته باشد تا در مقطع دکتری تحصیل کند باید رشته متفاوت یا مشابهی را انتخاب کند. رشته های MFA در سایر کشورها مانند کانادا، انگلستان، نروژ، استرالیا و چند کشور دیگر نیز وجود دارد و به نوعی بالاترین مقطع پرکتیکال فیلمسازی و حوزه های مرتبط محسوب می شوند.

آزمون کاربردی برای اخذ پذیرش رشته سینما

همانطور که گفته شد اپلای برای این رشته به خصوص رشته های MFA ، ازکشوری به کشور دیگر و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. بسیاری از دانشگاه های معتبر امریکا برای این رشته موردی شبیه آزمون دارند. به عنوان نمونه از شما در خواست یک فیلمنامه کوتاه، یک صحنه دیالوگ دار و یا یک outline یا سیناپس از یک فیلم بلند بنویسید.

برای رشته های تولیدی ممکن است بخواهند که یک فیلم بلند را تخمین از تخمین مالی، تجهیزاتی، انسانی و کنترل پروژه را بزنید. همچنین ممکن است بعضی از دانشگاه ها از درخواست یک فیلم کوتاه کم هزینه هم کنند. در حقیقت به دلیل رقابتی بودن این رشته ها یک نوع آزمون ورودی از متقاضیان گرفته می شود و  علاوه بر بعد از قبولی در این مرحله، یک مصاحبه نیزممکن است به همراه داشته باشند.

رشته سینما در دانشگاه های مختلف

برای جستجوی در مورد رشته مطالعات سینما در دانشگاه های سایر کشورها باید کلید واژه هایی کاربردی را در هنگام جستجو به کار ببرید. بدین معنی که صرفا با کلمات cinema studies یا film studies جستجوی خود را محدود نکنید. طیف گسترده ای از رشته های مربوطه در دپارتمان های Arts and Humanities یا Fine Arts یا Art and Sciences ارائه می شوند. به عنوان نمونه:

1- دانشگاه تورنتو کانادا رشته ای مستقل به نام Film Studies دارد( لینک)

2-  دانشگاهی واشنگتن رشته ای به نام  Comparative Literature and Media ، Cinema، دارد (لینک)

3- دانشگاه سانفرانسیسکو School of Cinema دارد که کارشناسی ارشد هنرهای زیبا در رشته سینما ارائه می دهد (لینک)

4-  دانشگاه آیوا دپارتمان Cinema and Comparative Literature را برای این رشته دارد (لینک).

5- دانشگاه ایلینوی آمریکا رشته Cinema and Media Studies ارائه می دهد. (لینک)

6- فیلم آمریکایی (AFI)

موسسه فیلم آمریکایی (AFI) شاید معروف‌ترین مدرسه فیلمسازی در لس آنجلس یا حتی کل آمریکا باشد. با وجود برخی چالش‌ها برای حفظ شهرت پرآوازه خود، موسسه فیلم آمریکایی در سال‌های اخیر مسیر گذشته‌ی خود را پیش گرفته و برای دانشجویان امکان تولید چهار فیلم در طول دوره تحصیلی و دریافت مشاوره‌ از کارشناسان این صنعت چون استیو مک کوئین را فراهم می‌کند.

در سال ۲۰۱۴، ۲۸ نامزد جایزه امی از فارغ التحصیلان این مدرسه بوده‌اند. همچنین، ان گارفینو (Anne Garefino) تهیه کننده‌ی پارک جنوبی (South Park) و کارگردان قو سیاه (Black Swan) دارن آرونوفسکی (Darren Aronofsky) در میان دانشجویان گذشته این موسسه هستند. هزینه تحصیل در این مدرسه ۴۷,۰۳۰ $ برای دانشجویان سال اول و ۵۸,۲۱۶ $ برای دانشجویان سال دوم است.

7- مؤسسه هنرهای کالیفرنیا (CalArts)

این موسسه که مدت‌ها قبل از مرگ والت دیزنی در سال ۱۹۶۶ تاسیس شد، در کنار AFI یکی از معتبرترین مدارس فیلمسازی در لس آنجلس و در حومه والنسیا قرار دارد. در حال حاضر محفل بسیاری از بهترین انیماتورها و فیلمسازان هالیوود است. تیم برتون، یکی از فارغ التحصیلان این موسسه، و به دنبال او تعدادی از انیماتورهای برجسته‌ی دیزنی از جمله اندرو استنتون (پیدا کردن نامو)، برد براد (The Incredibles)، کریس باک و جنیفر لی (منجمد) همه در موسسه هنرهای کالیفرنیا تحصیل کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۴، دانشجویان CalArts این شانس را داشتند که در کلاس درس بازیگر و کارگردان مشهور جیمز فرانکو، نامزد جایزه اسکار، حاضر شوند. سطوح تحصیلی در این موسسه شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد، ارشد موسیقی (MFA) و دکترای موسیقی (DMA). هزینه تحصیل برای کلیه دانشجویان ۴۳،۴۰۰ دلار است.

8- مدرسه فیلم لس آنجلس

این مدرسه که در قلب هالیوود و سانست بلوار (Sunset Boulevard) قرار گرفته است، به عنوان یکی از شناخته‌ترین مدارس برای فیلمسازان جوانان هالیوود شهره است. علاوه بر ارائه مدرک کارشناسی و مدارک دیگر در تمام زمینه‌های صنعت سرگرمی، مدرسه فیلم لس آنجلس شامل مدرسه ضبط لس آنجلس (Los Angeles Recording School) هم می‌شود، که ساختمان معروف RCA را در خود جا داده است، جایی که الویس پریسلی و رولینگ استونز یک‌ بار ضبط داشته‌اند. همچنین، مدرسه فیلم لس آنجلس دوره‌های آنلاین در زمینه فیلمبرداری دیجیتال و کسب و کار سرگرمی ارائه می‌دهد.

هزینه تحصیل ۷۴،۶۲۲ دلار آمریکا برای دانشجویان داخلی و ۷۹،۶۱۷ دلار برای دانشجویان بین‌المللی است.

9- مدرسه فیلم NYU

خارج از لس آنجلس، یکی از بهترین مدارس فیلمسازی آمریکا، یعنی مدرسه فیلم NYU نیویورک وجود دارد. اگر چه بخشی از دانشکده هنر Tisch دانشگاه نیویورک است، دانشکده فیلم NYU یک موسسه به حساب می‌آید. این دانشکده در مرکز یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین شهرک‌های فرهنگی جهان قرار دارد و فارغ التحصیلانی در کلاس جهانی چون مارتین اسکورسیزی، فیلمساز معروف، وینس گیلیگان، خالق سریال تلویزیونی Breaking Bad داشته است.

تنها در یکی از مراسم‌های اسکار، ۱۰ نفر از فارغ التحصیلان مدرسه فیلم NYU نامزد دریافت جایزه شدند. علاوه بر دانشگاه نیویورک، مدرسه فیلم نیویورک همچنین یک شعبه در سنگاپور دارد. علاوه بر دوره‌های تحصيلی در مقطع كارشناسی ارشد، این مدرسه كارشناسی ارشد هنرهای زيبا در رشته فیلمسازی ارائه می‌دهد. هزینه تحصیل در این مدرسه ۲۵،۰۹۳ دلار برای همه دانش آموزان است. به عللاوه، برای ثبت نام در هر ترم ۱،۲۱۲ دلار، برای هر واحد اضافی ۱،۵۷۰ دلار و بین ۲۰۰۰ تا ۱۵،۰۰۰ دلار در هر سال برای تجهیزات مورد نیاز و بیمه باید پرداخت شود.

10- دانشکده هنرهای سینمایی USC

یکی دیگر از مدارس معتبر فیلمسازی در لس آنجلس، دانشگاه هنرهای سینمایی آمریکا در جنوب کالیفرنیا است، جایی که بسیاری از فیلمسازان مشهور هالیوود شروع به کار کردند. با وجود دریافت سالیانه میلیون‌ها دلار کمک مالی از طرف افرادی چون جورج لوکاس، دانشکده هنرهای سینمایی آمریکا، دارای امکانات رسانه‌ای در سطح جهانی مانند آزمایشگاه تئاتر و تحقیقات IMAX است و همین مسئله این دانشکده را به یکی از پرطرفدارترین مدارس فیلمسازی در لس آنجلس تبدیل کرده است.

فارغ التحصیلان دانشکده هنرهای سینمایی USC مانند نویسنده و تهیه کننده کمدی جودی آپاتو و کوین فیگی، مدیر مارول استودیو، هستند. مدارک ارائه شده توسط مدرسه هنرهای سینمایی آمریکا عبارت‌اند از کارشناسی، کارشناسی موسیقی و کارشناسی ارشد موسیقی می باشند. هزینه تحصیل ۴۸،۳۴۷ دلار آمریکا در مقطع کارشناسی و ۳۴,۰۷۹ تا۴۹,۶۰۱ دلار آمریکا در سطح تحصیلات تکمیلی. هزینه‌های اضافی برای تجهیزات نیز ممکن است اعمال شود.

11- کالج ارتباطات دانشگاه بوستون

(Boston University’s College of Communication)

12- دانشکده هنر و مدیاسیستم دانشگاه چپمن

(Chapman University’s Dodge College of Film and Media Arts)

13- دانشکده فیلم کلرادو

(Colorado Film School)

14- دانشکده هنر دانشگاه کلمبیا

(Columbia University’s School of the Arts)

15- گروه ویژن و رسانه‌های کالج امرسون

(Emerson College’s Department of Visual & Media Arts)

16- دانشکده فیلم و تلویزیون دانشگاه لویولا مریمونت

(Loyola Marymount University’s School of Film and Television)

17- آکادمی فیلم نیویورک

(New York Film Academy)

18- کالج هنرهای تجسمی و هنری دانشگاه سیارکوز

(Syracuse University’s College of Visual and Performing Arts)

19- دانشکده تئاتر، فیلم و تلویزیونUCLA

20- دانشکده هنر دانشگاه کارولینای شمالی

(University of North Carolina’s School of the Arts)

21- دانشگاه تگزاس در دانشکده ارتباطات مودی آستین

(University of Texas at Austin’s Moody College of Communication)

22- دانشگاه لنکستر

( University Of Lancaster)

23- دانشگاه وارویک

(University Of Warwick)

24- دانشگاه اکستر

(University of Exeter)

25- دانشگاه ساسکس

( Sussex University )

26- دانشگاه کویین مری لندن

(Queen Mary University of London)

27- دانشگاه گلاسکو

(University Of Glasgow)

28- دانشگاه بیرمنگام

(University Of Birmingham)

29- دانشگاه شفیلد

( University Of Sheffield )

30- دانشگاه منچستر

(University Of Manchester)

شرایط پذیرش در رشته سینما و یا سایر رشته های علوم انسانی و هنر

1- برای افرادی که رشته های غیر مرتبط تحصیل کرده اند می توانند با داشتن مدرک انجمن سینما جوانان، یا شرکت در دوره های تخصصی فیلم سازی، کارگردانی، نقد سینما و رسانه و یا فیلم نامه نویسی در این رشته ها از دانشگاه های خارج از کشور پذیرش با فاند بگیرند.

2- طبق معمول نمرات آزمون های بالای  GRE و TOEFL یا IELTS را می طلبد و مخصوصا برای رشته های مرتبط تر با علوم ارتباطات کلا بخش اسپیکینگ بسیار بالایی را باید داشته باشید.

3- داشتن کار پژوهشی یا عملی که نشان دهنده توانایی نقد، استنتاج، و درک هنر بصری باشد.

4- معدل بالا

5- انگیزه نامه شاید یکی از مهم ترین ارکان برای گرفتن پذیرش و فاند در این رشته های محسوب می شود که نشان دهنده و توجیه کننده گرایش شما به این رشته و داشتن اطلاعات کافی در این سری رشته ها می باشد.

6- داشتن توصیه نامه های قوی

منبع: همیار اپلای

جستارهای وابسته: